معرفی ۴ داروی درمان کچلی ریش

داروی درمان کچلی ریش

داروی درمان کچلی ریش


کچلی ریش چیست؟

از سری مقالات مربوط به بیماری های مو، در سایت ارزنده ی پوست و زیبایی دکتر شمس شما ر ابا مقاله ” معرفی ۴ داروی درمان کچلی ریش ” آشنا می کنیم.

آیا تا بح حال دچار کچلی ریش شده اید؟ خفیف کچلی در برخی از موارد ریش علائمی ندارد. گاهی وقت ها هم این امربا تنها احساس خارشی وجود دارد. اگرچه واژه‌ی ریش در آن به‌کاربرده شده اما کچلی ریش گاهی تنها ناحیه‌ی سبیل را موردتوجه قرار می دهد.

حال کچلی ریش در کجاها بیشتر اتفاق می افتد؟ باید گفت کچلی ریش بیشتر در روی چانه و گردن دیده‌شده  و از آنجا گسترش می یابد. از طرفی دیگر کچلی ریش می تواند به دلیل عفونت‌های درماتوفیت که باعنوان کرم حلقه‌دار به آن اشاره می‌کنند باشد زیرا این باکتری باعث ایجاد زخم‌های حلقه مانند قرمز می‌شود. این نکته حائز اهمیت است که زخم‌های پوستی کچلی ریش از لحاظ ویژگی ظاهری به دودسته‌ی برافروخته و غیر برافروخته تقسیم می‌شوند.

زخم‌های برافروخته معمولاً قرمز می باشند بطوریکه پوست در این حالت متورم شده و دانه‌های کوچکی در روی پوست مشاهده می شوند که از خود موادی ترشح می‌کنند.در این حالت ممکن است احساس درد هم وجود داشته باشد.

در مورد حالت غیر برافروخته، تورم و قرمزی کمتری وجود دارد بطوریکه دانه‌ای هم دیده نمی‌شود. باید این را در نظر گرفت که از دست دادن مو در قسمت‌های آلوده و خارش پوست که ممکن است شدت آن متفاوت باشد رایج است.

ممکن است نواحی پر مو هنگام ابتلا به قارچ بیماری کریون (آبسه‌های ملتهب چرکی با ترشحات زردرنگ) را به وجود بیاورند. این بیماری بیشتر در کچلی ریش و کچلی سر نسات دارد. بطوریکه کریون معمولاً همراه با درد و خارش نیست.

درمان کچلی ریش را می توان با توجه به علت آن درمان نمود. بدین ترتیب که پس از مراجعه به پزشک متخصص پوست ، وی موها و ناحیه ی کچل شده را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت قابل تشخیص بودن علت ایجاد کننده ی کچلی ریش، به تجویز درمان موثر اقدام خواهد کرد اگر پزشک پس از بررسی کچلی ریش نتواند علت ریزش مو را تشخیص دهددر مرحله بعد نمونه برداری لازم را از ریش انجام می دهد..

برای رزرو وقت مشاوره با دکتر شمس با ما تماس بگیرید.

کچلی ریش چیست؟

کچلی ریش نوعی بیماری قارچی پوست است که باعث ریزش قسمتی ار موهای صورت می شود. این عفونت به دو صورت عمیق و سطحی ممکن است رخ دهد،در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش های پیشگیری و درمان کچلی ریش آشنا کنیم.

  15 ترفند فوق العاده برای رهایی از موهای چرب

معرفی کچلی ریش – درمان کچلی ریش

همان طور که گفته شد این بیماری یک آلودگی قارچی پوست و مو در صورت آقایان است. معمولا این آلودگی در قسمت تحتانی صورت اتفاق میفتد ولی ممکن است تا گردن فرد هم گسترش یابد.

کچلی صورت چیست؟

پوست صورت نیز می تواندبه آلودگی دچار شود که به آن کچلی صورت نیز گفته می شود. به عبارت دیگر این گونه اصطلاحات پزشکی حدودا با یکدیگر مشترک هستند. در واقع کچلی ریش همان آلودگی پوستی است که در قسمت ریش و موی صورت افراد مذکر بالغ یا بزرگسال رخ می دهد. این بیماری جز بیماری های نادر به حساب می آید.

آیا کچلی ریش همان فولیکولیت است؟

در سوال مربوط به درمان کچلی ریش باید ابتدا پرسید:

خیر؛ فولیکولیت یا عفونت ریشه مو بر روی قارچ ریش زیست می کند و این دو را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت. زیرا شرایط عفونی آن ها و در نتیجه درمان کچلی ریش و درمان فولیکولیت نیز از هم متفاوت است.

دلایل و عوامل کچلی ریش

قبل از پاسخ به درمان کچلی ریش بهتراست با دلایل آن آشنا شویم.

این نوع کچلی بیشتر در نواحی روستایی مشاهده شده و عوامل ایجاد کننده آن معمولا از حیوانات کسب می شوند بنابراین عوامل این بیماری بیشتر درماتوفیت های حیوان دوست هستند.

کچلی ریش بیشتر به وسیله ترایکوفیتون منتاگروفایتیس و ترایکوفیتون وروکوزوم ایجاد می شود که هر دوی آنها ممکن است از گاو کسب شود. ترایکوفیتون منتاگروفایتیس از اسب و سگ نیز به انسان منتقل میگردد و میکروسپوروم کانیس یک عامل غیر شایع کچلی ریش است ترایکوفایتون روبروم عامل غیر شایع کچلی ریش است و در مواردی که عفونت به وسیله آن ایجاد می شود ممکن است از جای دیگر بدن و یا از طریق وسایل غیربهداشتی سلمانی منتقل شده باشد.

طرز نمونه برداری و تشخیص کچلی ریش

ابتدا ضایعه را از نظر وجود موهای سست و شکننده ،خال سیاه اسکوچولا و وجود پوسته مورد بررسی قرار داده ، سپس موهای آلوده را با اشعه ماوراء بنفش (چراغ وود) امتحان نموده و در صورتی که موها دارای فلورسانس سبز رنگ بودند از موهای مزبور نمونه تهیه می شود. در غیر اینصورت فقط باید از موهای کدر و خاکستری رنگ برداشت گردد.

برای برداشت و جمع آوری نمونه در صورتی که موهای ریش و سبیل بلند باشد ابتدا با قیچی استریل موها را کوتاه کرده و محل ضایعه را با گاز آغشته به الکل ۷۰ درصد تمیز نموده و با موچین سر پهن از موهای نقاط مختلف ضایعه برداشت نموده و نمونه ها را روی لام شیشه ای تمیز یا پاکت جمع آوری می نمایند اگر ضایعه حاوی شوره یا پوسته هایی باشد،لازم است که از آنها نیز برداشت صورت گیرد .

  25 مزیت و فواید کره کاکائو برای مو، پوست، صورت و لب ها

دارو های درمان کچلی ریش کدامند؟

در ادامه بحث درمان کچلی ریش بهتر است به داروهای آن بپردازیم.

کچلی ریش و کچلی سر هر دو به روشی شبیه به هم درمان می‌شوند. در این کار باید موهای محل موردنظر را تراشید و از ضد قارچ موضعی بر روی آن استفاده کرد. اگرچه عوامل موضعی برای اکثر عفونت‌های درماتوفیت از نوع خفیف تا متوسط کاربرد دارد ولی برای مورد قارچ ریش عوامل ضد قارچی دهانی هم لازم است. داروهای ضد قارچ برای درمان کچلی ریش شامل این موارد هستند:

فلوکونازول

گریزئوفولوین

ایتراکونازول

تربینافین

این داروها باید به مدت ۴ تا ۶ هفته مورد استفاده قرار گیرند تا بیماری به‌طور کامل از بین برود. برای جلوگیری از بازگشت بیماری باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام داد. برخی اوقات قبل از درمان کچلی ریش و بیماری قارچ باید اقدامات ضد باکتریایی و آنتی‌بیوتیکی انجام داد. انجام این کار به‌ ویژه قبل از اصلاح موهای باقی‌مانده مهم است. اصلاح مو در محل بیماری کریون مشکل است و باعث آسیب به پوست و حتی باقی ماندن جای زخم‌ها برای مدت طولانی می‌شود.

روش های پیشگیری از کچلی ریش

اگرچه این بیماری امروزه رایج نیست اما هنوز در بخش‌هایی از دنیا بیماری شایعی محسوب می‌شود. برخی از اقدامات پیشگیرانه عبارت‌اند از:

برای اصلاح صورت همیشه از یک تیغ تمیز استفاده کنید. هرگز از تیغ مشترک استفاده نکنید و مطمئن شوید که آرایشگر هنگام اصلاح صورتتان از تیغ جدید استفاده می‌کند.

مراقب باشید وسایل شخصی خود مانند حوله را با فردی که مبتلابه کچلی ریش است به اشتراک نگذارید. این بیماری می‌تواند منتقل شود به‌ویژه پس از اصلاح صورت که برش‌های کوچک تیغ راه را برای ورود قارچ‌ها باز می‌کند.

موهای صورتتان را با تیغ تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که از تیغ تمیز استفاده کنید. تمیز کردن صورت با هر روش دیگر احتمال ابتلا به کچلی ریش را افزایش می‌دهد.

پس از دست زدن به حیوانات دست‌های خود را به‌طور کامل بشویید. به‌ویژه آن‌هایی که مستعد به این بیماری هستند باید بیشتر مراقب باشند.

از درمان کامل عفونت‌های قارچی در قسمت‌های دیگر بدن مانند قارچ موی سر، کشاله‌ی ران و پاها اطمینان حاصل کنید تا از انتقال بیماری از این قسمت‌ها به‌صورت جلوگیری شود.

از یک روش ضد باکتریایی برای ضدعفونی کردن ناحیه‌ی موردنظر پس از اصلاح استفاده کنید. همچنین برای بهداشت مطلوب از مرطوب‌کننده برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

دکتر شمسمشاهده نوشته ها

من دکتر محمدحسن شمس، فارغ التحصیل سال ۸۸ دانشگاه شهید بهشتی در رشته تخصصی درد و انستزی است و مدت چندین سال است که مشغول به طبابت هستم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با دکتر شمس