سم زدایی مو از چربی، شوره و مواد شیمیایی مضر


علت اینکه بسیاری از افراد موهای خود را سم زدایی می کنند اینست که برای مراقبت از مو، از محصولاتی استفاده کرده اند که حاوی مواد شیمیایی بوده اند یا مواد تشکیل دهنده ی آنها بی کیفیت بوده است. اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند.

در واقع هنگامی که مواد شیمیایی خشن به شما و موی شما آسیب می رسانند، که این موضوع مخصوصا در مراقبت از موهای سیاه بیشتر دیده می شود، یک سم زدایی (دتوکس) می تواند به شما کمک کند تا شرایط پوست سرتان را متعادل تر کنید. این کار ضمن اینکه از خفگی تدریجی مو و پوست سر شما جلوگیری می کند، از لحاظ تغذیه نیز پوست را در شرایط مناسبی قرار می دهد.

این کار به تحریک فولیکول های مو کار کمک می کند، ضمن فراهم کردن شرایط برای رشد مو، پوست سر ا از شوره، آکنه، و پوسته پوسته شدن در امان نگه می دارد. هنگامی که فولیکولهای مو رشد بالقوه خود را شروع می کنند، قاعدتا می توانید تفاوت در بافت موی خود را در عرض یک هفته مشاهده کنید.

با این شرایط، چه زمانی برای سم زدایی مو مناسب است؟

این موضوع ساده ست! اگر پوست سرتان چرب یا ملتهب باشد یا فولیکول های آن خشک باشد، ریزش مو یا احساس درد در پوست سرتان داشته باشید، زمان آن رسیده است که از سم زدایی مو استفاده کنید. اگر می خواهید بدانید که چطور، کجا سم زدایی مو را انجام دهید و اینکه پس از انجام سم زدایی چه مراقبت هایی لازم است، ادامه نوشته را از دست ندهید.

چگونه موهای خود را سم زدایی کنید

۱. ماسک سم زدایی مو

همان قدر که انجام این کار پیچیده به نظر می رسد، بسیاری از دستورالعمل های سم زدایی مو مقرون به صرفه است و در آنها از سه ماده ساده استفاده می شود که می تواند در پنج مرحله مورد استفاده قرار بگیرد. همان طور که این موضوع در تمام روش های خانگی مشاهده می شود، قبل از استفاده از هر روشی ابتدا آن را تست کنید و اگر در پوستتان احساس ناراحتی داشتید، بلافاصله آن را بشویید.

مواد تشکیل دهنده

پودر خاک رس بنتونیت. این پودر دارای غلظت بالایی از مواد معدنی، از جمله سیلیس، کلسیم، منیزیم، سدیم، آهن و پتاسیم است. این ماده همچنین مواردی مثل فلزات سنگین، ناخالصی و مواد شیمیایی را جذب کرده و آنها را تصفیه می کند.

سرکه سیب. این ماده برای مو سرشار از ویتامین B و C و مواد معدنی است. همچنین سرکه سیب خاصیت ضد التهابی دارد که می تواند به رفع شوره سر نیز کمک کند.

ژل آلوئه ورا. آنزیم های پروتئولیتیک موجود در این ژل می تواند به ترمیم سلول های مرده پوست موجود احتمالی بر روی پوست سر کمک کند. این ژل همچنین یک نرم کننده خوب و درمانی مناسب برای رفع خارش است.

دستور العمل

نصف فنجان پودر خاک رس بنتونیت، سرکه سیب سرکه و ژل آلوئه ورا را با یکدیگر ترکیب کنید.

این ترکیب را به شکل گسترده بر روی موهایتان پخش کنید و همزمان آنرا به پوست سر خود نیز برسانید.

یک کلاه دوش (کلاهی که به سر گذاشته می شود تا از رسیدن آب به مو جلوگیری شود) به سر بگذارید و اجازه بدهید مدت  20 تا ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند. البته نگذارید ترکیب خشک شود.

موهای خود را با یک فنجان سرکه سفید شستشو دهید و این کار را حداقل ۱ تا ۳ دقیقه ادامه دهید، سپس از یک شامپو روشن کننده مو استفاده کنید.

بلافاصله کار را با شستشوی روشنایی بخش (به موها) یا سم زدایی انها ادامه دهید.

۲. ماساژ پوستی با روغن را نیز امتحان کنید

برای پوست های حساس، به ویژه افرادی که موهای خود را آرام و یا درمان کرده اند، یک ماساژ پوستی با روغن می تواند مفید باشد.

روغن مورد استفاده را بر اساس نیازهای موی خود انتخاب کنید، در صورت نیاز آن را رقیق کنید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه عمیقا روی پوست سر خود ماساژ دهید. همچنین می توانید موهای خود را در کلاه دوش بگذارید تا کمی خیس شود. سپس در معرض نور آفتاب بنشینید تا حرارت حاصل از آن منافذ مو را باز کند.

  آلوپسی یا ریزش مو در خانم ها و آقایان + روش های درمان

مزایای استفاده از روغن:

  • روغن معدنی: درخشش و اصطکاک
  • روغن آفتابگردان: درخشش و اصطکاک
  • روغن نارگیل: مرطوب کردن موهای آسیب دیده
  • روغن زیتون: مرطوب کردن موهای ضخیم، فرآوری شده و آسیب دیده
  • روغن جوجوبا: مرطوب کردن موهای آسیب دیده و رفع نیز خارش پوست سر
  • روغن آرگان: سلامت را برای پوست فراهم می کند و از آسیب یا از دست رفتن مو جلوگیری می کند
  • روغن های ضروری: دستیابی به مواردی مثل رشد، آکنه، خارش و غیره در مو و پوست سر

۳. دستور سم زدایی مخصوص خود را تهیه کنید

اگر در مورد استفاده از خاک رس یا روغن برای موهایتان نگران هستید، تعداد زیادی از دیگر مواد طبیعی وجود دارند که می توانید برای کمک به بهبود ساختار موهایتان از آنها استفاده کنید. چه از ماسک دای یا چه از ماساژ استفاده می کنید، در ادامه به برخی از مواردی اشاره می کنیم که لازم است آنها را مدنظر داشته باشید:

آب میسلی. این ماده پاک کننده ناخالصی های موجود را بدون خشک شدن پوست از بین میبرد.

جوش شیرین. اگرچه که این ماده چربی مو را از بین میبرد، اما لازم به تذکر است که استفاده از آن برای موهای خشک، فرآوری شده یا آسیب دیده(از گرما) مناسب نیست.

سفیده تخم مرغ. برخی بر این باورند که مخلوط کردن سفیده تخم مرغ با روغن نارگیل برای تقویت مو کار ساز است، هرچند ممکن است این ترکیب چربی مو را از بین نبرد.

سیر. به عنوان یک ماسک، سیر می تواند به رشد مو کمک کند، اما ممکن است بخواهید آن را با یک نوع از روغن های سبزیجات رقیق کنید تا از وقوع سوختن شیمیایی در پوست جلوگیری کنید.

۵ راه برای اینکه سم زدایی مو هایتان با روندی قوی تر پیش برود

۱. شامپو مناسب نوع مو خود را انتخاب کنید

هنگامی که بحث شامپو می شود، شما احتمالا می خواهید از یک شامپوی مناسب برای موی خود استفاده کنید.

موی انسان می تواند:

  • نازک
  • نرمال
  • خوب
  • آرام (ریلکس)
  • طبیعی
  • آسیب دیده یا رنگی

شما نیاز خواهید داشت محصولی را انتخاب کنید که به طور خاص برای نوع موی شما تهیه شده باشد؛ در غیر این صورت، موهای شما آسیب خواهند دید و دیگر خبری از براق شدن یا نرمی آنها نخواهد بود. می توانید از اینجا شروع کنید که شامپویی را استفاده کتید که برچسب هایی مثل “آلوئه (Aloe) ” “سم زدایی (Detox)” یا “از بین بردن مواد مضر (Toxin Rid)” است.

البته شما ممکن است بخواهید بر روی شامپو روشن کننده تمرکز کنید و از آن استفاده کنید. این شامپو توانایی آنرا دارد که ساختارهای موجود در آب معدنی سخت و ته نشین های آنرا از بین ببرد. یکی از مزایای استفاده از شامپو براق کننده این است که رطوبت موهای رنگ شده را حذف نمی کند.

۲. پوست سر خود را با برس های مناسب و مخصوص بشویید

اکنون که موضوع بحث ما در مورد پوست سر انسان می باشد، باید این توصیه را نیز به شما داشته باشیم که بهتر است شانه ای را انتخاب کنید که دندانه های پهنی داشته و از تمیز کننده موی سر (شیئی کوچک با دندانه های ریز برای تمیز کردن پوست سر) نیز استفاده کنید. شانه با دندانه های پهن را برای موهای خشک استفاده کنید؛ به این صورت که با کمک شانه از ریشه های مو به نوک مو بیایید. (اگر موهایتان در انتها گره ها دارد ابتدان موهایتان را به قسمتهای مختلف تقسیم کرده و قبل از شانه کردن، ابتدا قسمتهایی که گره دارد را به سمت نوک موها ماساژ دهید). همچنین می توانید قبل از شامپو از روغن استفاده کنید تا به روان تر شدن بدنه ی مو کمک کنید. این کار کمک می کند در حین فرآیند شامپو زدن و خشک کردن مو به آن آسیب نرسد.

سپس در حین دوش گرفتن، از یک تمیز کننده پوست سر استفاده کنید، که این تمیز کننده همیشه باید زیر آب مورد استفاده قرار گیرد. پوست سر را در حرکتی دایره ای ماساژ دهید تا تمام چربی های زائد از بین رفته و تمام ماسک دتوکس نیز از سر پاک شود و یا می توانید از ماسک های نرم کننده استفاده کنید. برس های بزرگ به تحریک پوست سر کمک می کند و استفاده آسان تر از محصولات را امکان پذیر میکند.

۳. از روغن های طبیعی استفاده کنید تا موها و پوست سر شما سالم باشند

روغن ها یک عنصر ضروری برای مو – نوع ریلکس شده یا طبیعی- هستند. روغن ها دقیقا همان چیزی هستند که موها را زنده، با طراوت و براق می کنند. ما نمیتوانیم پوست سر را فراموش کنیم، چرا که باید این قسمت کاملا به روغن آغشته شود. در واقع پوست سر را می توان بخشی قابل احترام از موی سر دانست!

  آبدومیناپلاستی: 8 روش بهبودی سریعتر پس از تامی تاک

طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۵ که در مورد لوازم بهداشتی مورد استفاده برای مو انجام شد، استفاده از روغن می تواند بدنه ی مو را روان کند و در صورت استفاده منظم از شکستگی مو نیز جلوگیری کند. هنگامی که محققان خواص روغن های معدنی، روغن نارگیل و روغن آفتابگردان را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که تمام روغن های مذکور از آسیب دیدن موها جلوگیری می کنند، میزان براق شدن مو ها را تنظیم کرده ومیزان حساسیت مو را نیز کاهش می دهند. با این حال، تنها روغن نارگیل میتواند است که می تواند از دست دادن پروتئین را متوقف کند.

۴. از کَره ی مو (ماده که برای نرم شدن مو استفاده می شود) فراموش نکنید تا مویی طبیعی و نرم مانند آبنبات پنبه ای داشته باشید

برند های متعددی برای انتخاب وجود دارند و همه آنها در طیفی از عصرها قرار می گیرند. اگر تاکنون هرگز از کره مو استفاده نکرده اید یا اصلا نمیدانید کره مو چیست؛ باید بگوییم ترکیبی ست از روغن و کره که برای نرمی مو مورد استفاده قرار می گیرد. آنها مو را مرطوب کرده و به عنوان نوعی محافظ عمل می کنند تا اطمینان حاصل شود که موهای شما خشک و شکننده نشوند و نیز آسیب نبینند.

۵. از مواد شیمیایی، حرارت و پردازش (کار کردن بر روی مو) اجتناب کنید

باید بدانید با برگشتن به عادات روزمره تان، عملا از تمام پیشرفتهایی که تاکنون صحبت کردیم، برخواهید گشت. آسیب های مو از انجام کارهای خاص با مو و دادن گرمایی بیشتر از کشش مو به آن نشات می گیرد که این باعث میشود منفذ های مو بیشتر شده و نگهداری از آن سخت تر شود.

برای اینکه سم زدایی مو واقعا نتیجه دلخواهتان را داشته باشد، نیاز هست که از موارد زیر اجتناب کنید:

*رنگ کردن موها؛ چراکه روشن کردن مو یا رنگ کردن آن می تواند به رشته های مو آسیب برساند.

*گرم یا داغ کردن موها که معمولا با استفاده از لوازمی مثل اتوی مو یا ابزارهای داغ کننده مو انجام می شود.

*استفاده از محصولات مویی که حاوی سدیم لورث سولفات و سدیم لوریل سولفات باشند.

با این حال، اگر تغییر رنگ موهایتان بخشی از روال روزمره تان باشد، اطمینان حاصل کنید که محصولات مراقبت از موی مناسب در منزل استفاده می کنید. درمان های کاندیشنر (حالت دادن) عمیق را حداقل یک تا دو بار در هفته انجام دهید و بین هر مرتبه خشک کردن موها حداقل یک ماه فاصله بیاندازید. اگر حتما نیاز دارید تا به موی خود حرارت بدهید، می توانید از درمان حرارتی که در آن از سیلیکون نیز بکار رود، استفاده کنید.

دانستنی هایی راجع به مواد تشکیل دهنده شامپو برای سم زدایی مو

شامپو هایی که نام مواد تشکیل دهنده آنها با سولفات یا سولفونات به پایان می رسند، در گروه محصولات تمیز کننده های عمیق قرار می گیرند که این پاک کننده ها در صورت استفاده حتی متوسط می تواند برای موهای آسیب دیده و ظریف بسیار مضر باشد.

شامپو هایی که نام مواد تشکیل دهنده آنها با کلرید یا یون به پایان می رسند، برای تسکین مو و حمایت از مو مفید هستند و به عنوان یک پاک کننده ملایم تاثیر می گذارند.

مواد تشکیل دهنده ای که با الکل به پایان می رسند تمیز کننده های خفیف هستند و اغلب برای کمک به بهبود موهای آسیب دیده استفاده می شوند.

چه زمان به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

اگر سم زدایی مو در خانه کار به راحتی به نظر نمی رسد، می توانید به پزشک متخصص و حرفه ای مراجعه کنید. برای انتخاب سالن همیشه تحقیقات لازم را انجام دهید.

به وب سایت آن مجموعه مراجعه کنید، اعتبار آنها را بررسی کنید، با آنها تماس بگیرید و بپرسید که آیا قبلا کار سم زدایی مو انجام داده اند یا خیر.

پس از بهبود وضعیت موها چه کنیم؟

هرگز با این منطق که بخش سختی به پایان رسیده، ریشه های موهایتان را رها نکنید: آنها هنوز به توجه نیاز دارند. پس از سم زدایی، همچنان لازم است تا استفاده از مواد شیمیایی یا درمان های سنگین که به تغییر حالت طبیعی مو می انجام درا متوقف کنید. ممکن است موهای آسیب دیده زمان بیشتری برای ریکاوری نیاز داشته باشند؛ نگران نباشید!

پس از بهبود کماکان از کاندیشنرهایی استفاده کنید که سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و بدون سولفات و پارابن باشند و یا از روغن های مختلف و کره مو برای حفظ رطوبت مو استفاده کنید. این کار را به شکل مرتب انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

دکتر شمسمشاهده نوشته ها

من دکتر محمدحسن شمس، فارغ التحصیل سال ۸۸ دانشگاه شهید بهشتی در رشته تخصصی درد و انستزی است و مدت چندین سال است که مشغول به طبابت هستم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با دکتر شمس